Outjo

28 juli 2014 - Outjo, Namibië

Maandag 28 juli

Vandaag verlaten we het noorden van Namibie en rijden terug richting Windhoek. We hebben 400 km voor de boeg, veelal via de B1 dus plezierig rijden. De snelheid op deze “autobaan” is 100 - 120 km, maar vaak moet men de snelheid aanpassen omwille van overstekende dieren. Dit varieert van koeien tot geiten maar ook struisvogels en olifanten! Soms is het dus stapvoets rijden…Maar zo zie je wel nog eens wat. De wegen in Namibie zijn onderverdeeld in de B wegen (autowegen, enkelbaans), C wegen (enkelbaans provenciale wegen) en D wegen (zandweggetjes). Veel van onze routes gaan over de D-wegen (zand / kiezel) en dus veel stof, en lage snelheden.

Het rijden in Namibie is zeer prettig. De B -wegen zijn kaarsrecht voor soms wel 200km lengte! En op deze 200km kom je welgeteld 2 autos tegen…verder geen enkel dorp, stad of tankstation. Jammer dat je niet ff snel een “bakkie” kan doen. Maar het voordeel is de complete onthaasting! Dat zal straks in Nederland wel weer tegenvallen. Het is natuurlijk niet gek om zo weinig mensen tegen te komen. Namibie is 20x zo groot als Nederland en telt 2.5 miljoen inwoners. Ook het massa toerisme is hier nog niet ingeburgerd.

We arriveren rond 13 uur in Outjo, en de stad is compleet anders dan Opuwo. Het is een mooi stadje, en heeft een beetje van de Duitse “grundlichkeit”. De stad herbergt veel blanke boeren en is dus rijker dan Opuwo, waar veelal Afrikaanse stammen huizen. Ondanks dat in Namibie geen apartheid meer heerst is er dus toch nog steeds een groot contrast tussen de blanke en gekleurde bevolking.

We genieten van een lekkere lunch in een “Duitse” bakkerij/ restaurant. De prijzen zijn echt absurt: voor vier grote maaltijden en 4 dranken betalen we het luttele bedrag van 216 NAR (omgerekend 15 euro).

We besluiten om vanavond op de camping uit te eten, omdat we morgen weer vroeg willen vertrekken. Het wordt een gemakkelijke trip van maar 180km naar Erindi – een soort klein Etosha. Daar blijven we drie dagen om nog wat meer van het wild te genieten. De grote boodschappen doen we morgen: deze middag wordt gebruikt om te relaxen, te internetten en de Jeep te poetsen!

1. Eer:
    29 juli 2014
    Dat klinkt niet gek!!!

Jullie komen sneller vooruit dan wij!! De maximale snelheid is hier 80 km per uur maar die kun je eigenlijk nergens rijden!!

Leuke foto's ben brnieuwd naar de rest!!

Goede trip!!! X
  2. Dennis:
    29 juli 2014
    Hey Leon, en de rest van de familie Schurrie!

Mooi reisverhaal, fijn om te horen dat alles goed gaat met jullie!
    Geniet ervan en kom heel terug!

groetjes Dennis
  3. Chris:
    1 augustus 2014
    Wat een fantastische belevenis. En het is geweldig om jullie reis vanuit Nederland, waar het nu bijna tropisch warm is, een klein beetje mee te kunnen beleven.
  4. Patrick:
    1 augustus 2014
    geweldig die verhalen !!!!!