Hermanus - walvissen

11 augustus 2014 - Hermanus, Zuid-Afrika

Maandaag 11 augustus

Vandaag rijden we 120 km naar het zuidoosten, naar het plaatsje Hermanus: een van de beste walvisobservatie punten ter wereld. Om hier te komen moeten we de mooie Franschhoekpass over, daarna via de Theewaterskloofdam en dan nog over de Van der Stel pass. We arriveren om 11uur bij de haven in Hermanus. Om half 12 krijgen we de uitleg over walvissen: welke we gaan zien, wat de verschillen zijn tussen walvissen, met of zonder tanden, hoe vaak ze eten, hoe oud ze worden, en hoe vaak ze jongen krijgen. Om 12 uur vertrekken we naar zee – de Indische oceaan. Als we een half uur met onze catamaran onderweg zijn zien we de eerste zeereuzen…het is ongelofelijk hoe immens groot deze dieren zijn. Ze zijn tot wel 20 meter lang en wegen 60000 kilo! Op onze trip van 2uur komen we wel 15 walvissen tegen, voornamelijk Zuidkapers. Deze walvissen hebben baleinplaten (geen tanden dus) waarmee ze plankton filteren uit het zeewater. Ze eten maar drie maanden per jaar (november – januari) en de andere maanden zijn ze hier in grote getalen bij de Zuidkaap. Ze hebben twee spuit (neus) gaten, in tegenstelling tot de tand walvissen die maar een spuitgat hebben. Het is ongelofelijk dat we in een vakantie zowel het grootste land als ook zee zoogdier hebben gezien.

We genieten in Hermanus van de zomerzon en eten tapas en drinken heerlijke wijn. Daarna rijden we terug over de wijnroute naar Franschhoek, waar we nog wat wijn drinken – het is immers hier het Walhalla (Mekka, hemel, of hoe je het wijnparadijs ook wil noemen). Paarl, Stellenbosch, Franschhoek, en Wellington om maar even een paar plaatsen op te noemen. En op iedere hoek ligt een wijn boerderij: “Goed gevonden”, Kleine Zalze”, “Spier 1692”, “Alles Verloren”, “Kanonkop”, “Lynx”, om maar een paar te noemen. Jammergenoeg hebben we niet genoeg tijd om overal te stoppen. We stoppen bij Reuben’s, een bordenwasser die zich heeft opgewerkt tot dé chefkok in Zuid Afrika.

Morgen vertrekken we naar onze laatste camping: in de Tokai wijnstreek, 25km ten zuiden van Kaapstad en midden in het Kaapschiereiland…

1. Marianne:
    11 augustus 2014
    Hoi Leon, ik kan mij voorstellen dat de DEC voor jou niet meer bestaat als je daar bent. Wat zullen jullie balen als jullie vakantie ten einde is! Maar jullie hebben prachtige foto's en herinneringen.
  2. Eer:
    13 augustus 2014
    De verhalen en ervaringen houden maar niet op!!

Een walvis zien is machtig mooi en onvoorstelbaar hoe groot ze zijn!!

Wij waren al blij dat we er 1 zagen, maar dit is baas boven baas!!!

Geniet nog van jullie laatste dagen!!! X
  3. Dennis:
    14 augustus 2014
    is wat anders dan die walvissen die hier in Nederland rondlopen ;)
  4. Toos:
    14 augustus 2014
    dit reisverslag heb ik gemist.
    Op 11 augustus is mijn lieve dochter met mijn (inmiddels) lieve schoonzoon getrouwd en we hebben een onvergetelijke dag gehad.
    maar ik zag net de mail langskomen met hierin de naam "walvissen" en heb het verhaal net gelezen.
    Voor deze trip zou ik heel veel over hebben. Dit zijn "de Echte" walvissen als je het mij vraagt.
    (die waar Pinoccio door opgeslokt werd).
    Dat jullie die in het echt hebben mogen zien..........
    TE GEK GEWOON.

Romy, ik zie je binnenkort in Hoogstaete, je zult vast veel te vertellen hebben.