Constantia wijnstreek en Kaapstad stranden

13 augustus 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Woensdag 13 augustus

We doen vanochtend lekker rustig, en vertrekken om 10.30 richting Steenberg Wine Estate, het oudste wijn estate van Zuid Afrika, waar de eerste wijnstruiken uit Europa zijn neer gezet. Dit schitterende complex, bestaande uit hotel, golfbaan, wijnranken, en bistro/ wijnproeven heeft een eigen oprijlaan. We vragen binnen wat de mogelijkheden zijn, we raken meteen enthousiast. We kunnen om half 5 wijnproeven  (gaan we zeker doen), en aansluitend tapas in de bistro, onder het genot van een lekker glaasje wijn (als we dan nog kunnen :).

We rijden hierna door naar het wijn estate “Groot Constantia” waar ook een hele geschiedenis aan kleeft, en dat het meest gefotografeerde landhuis van Zuid Afrika heeft. Dit landhuis wordt tenonrechte het oudste genoemd, maar dit staat dus op Steenberg estate. Het is er prachtig, ook weer met eigen oprijlaan, hotel, restaurant, bistro etc. De wijnliefhebber en fijnproever kan hier zijn hart ophalen!

Hierna rijden we door naar de stranden Camps bay en Clifton die net onder Kaapstad liggen. Deze stranden staan bekend als het “Monaco” van Zuid Afrika. De zee aan deze kant (de Atlantische oceaan) is te koud om te zwemmen, dus het gaat hier vooral om zien en gezien worden. Veel sterren komen hier dan ook heen, en in de zomer rijden de Porsches, Lamborghinis, en Ferrari’s af en aan. Het is nu winter, en bewolkt dus geen drukte. We lopen over de stranden, en eten wat aan de boulevard. Daarna rijden we via Kaapstad terug naar Tokai, en maken ons klaar voor onze wijnproef en tapas avond.

Om kwart voor 5 zijn we op het landgoed van Steenberg, waar je door een soort “douane post” moet, alvorens binnen te mogen. Deze regio is zeer welvarend, en staat in schril contrast met de townships die hier om de hoek liggen. We keizen voor het uitgebreide arrangement: 6 wijnen voor 20 rand…en als je een fles koopt is het wijn proeven gratis. Dat zouden ze in Nederland moeten hebben…We krijgen eerst een heerlijke chardonnay brut voorgezet, en daarna een 6-tal heerlijke wijnen: drie wit, en drie rood. Uit deze 6 kiezen we aantal wijnen die we laten opsturen naar Nederland – om zo thuis nog te kunnen nagenieten van ons Afrikaanse avontuur. Daarna gaan we naar Bistro “sixteen 82” (het jaartal van dit wijn estate) waar we heerlijke tapas eten, en genieten van een chardonnay die we eerder hebben geproefd. Het is een super mooie afsluiting van de dag van onze nu al meer dan geslaagde reis!

1. Guillaume van eys:
    13 augustus 2014
    Leon, heb je eraan gedacht ook je vrienden van die wijnen te sturen, zodat we ook kunnen geloven wat jij allemaal beschrijft. Sommige mensen lezen nu eenmaal met de tong!!
    Guilaume
  2. Sandra en peter:
    13 augustus 2014
    Schitterend allemaal wat jullie hebben gezien. Wij wensen jullie een goede terugreis. Gr. En tot gauw.
  3. Marianne:
    13 augustus 2014
    Hoi Leon, ben benieuwd naar die wijnen. Guido heeft vorig jaar die wijnreis gemaakt in Zuid Afrika en zij hebben Zuid Afrikaanse wijnen in hun assortiment. Een van de grootste daar is Graham Beck en daar heeft Sauter al heel lang de alleen verkoop van in Nederland. Neem wel een keer een flesje voor je mee.
    Wens jullie nog fijne dagen en een zeer voorspoedige terugreis!
  4. Wil:
    14 augustus 2014
    Ik kom in Hillensberg tzt wel een wijntje of twee proeven..
    Fijne laatste dag en een goede en veilige vlucht terug!
  5. Toos:
    14 augustus 2014
    Het zit er alweer bijna op.
    Mooie reis, hier zullen jullie nog jaren over praten.