Robben eiland en Kaapstad

14 augustus 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Donderdag 14 augustus

Vandaag rijden we Kaapstad in, naar het Victoria & Alfred Waterfront. Dit is de nieuwe haven van Kaapstad, geheel gerenoveerd. Vanaf hier vertrekt onze boot om 11 uur naar Robben-eiland, het eiland dat door een man beroemd is geworden. We vertrekken om 9.00 bij de camping, zodat we rustig aan kunnen doen, en nog een kop koffie kunnen drinken, of langs waterfront kunnen wandelen. We arriveren om 9.30 bij de haven, en al snel zien we dat de parkeerplaatsen allemaal 2.10 meter als doorrijhoogte hebben…onze jeep, met de twee daktenten, is aanzienlijk hoger. We vragen bij een security persoon waar we het beste onze auto kunnen parkeren. Hij geeft aan dat dit voor deze auto moeilijk zal zijn, maar hij geeft ons meteen een oplossing. We mogen achter hem, bij de security auto’s parkeren. Hij let er de hele dag wel op. Dat is nog eens service! Wat anders dan we in Nederland gewend zijn.

We lopen bij waterfront rond, drinken een kop koffie en gaan om 10.45 aan boord. De vaart naar Robben-eiland duurt 35 minuten, en de boot gaat met een behoorlijke vaart over zee – de meeste mensen om ons heen zien groen en geel. Op Robben eiland krijgen we een bustour met uitleg over de geschiedenis van het eiland, en dat de Hollanders dit in 1652 al als gevangenis eiland gebruikten. Voornamelijk voor inheemse, maar ook voor gevangenen uit Indie. Later werden er mensen met lepra heen gebracht, en weer later ook mensen met psychische problemen of zelfs epilepsie.

Daarna krijgen we een rondleiding door de gevangenisblokken, waar de politieke gevangenen (zoals Nelson Mandela) samen met de “gewone” gevangen zaten. Deze laatste groep had meer rechten dan de politiek gevangenen…wat ons zeer vreemd in de oren klinkt. De rondleiding wordt verzorgd door een oud politiek gevangene, wat extra lading aan deze middag geeft. In 1991 zijn alle politiek gevangenen vrijgelaten, en in 1996 ook de laatste echte criminelen. In 1997 is het eiland als museum in gebruik genomen, en worden er dagelijks rondleidingen verzorgd ter herinnering aan deze geschiedenis: de apartheid.

We zijn om 15 uur terug bij Victoria & Alfred waterfront. Voor we de haven bereiken zien we nog de Tafelberg, en ook Lions head, met daarvoor het stadion waar "WE" vier jaar geleden de finale van Spanje verloren. We drinken hier aan de sjieke boulevard een glas wijn en wat fris in de zon. Daarna maken we een tour door Kaapstad, met als hoogte punt Bo-kaap, de moslim wijk van Kaapstad. Deze wijk is de oudste wijk in Kaapstad. De voorouders van deze moslims waren voornamelijk politiek gevangenen van de Nederlanders uit de Nederlandse kolonies in Azië. De straten in Bo-kaap zijn voorzien van kleurrijke huisjes, wat een pracht voor het oog is. De gesluierde vrouwen en bebaarde mannen sieren deze kleurenpracht, en maken de wijk Bo-kaap tot een hoogte punt van Kaapstad.

Hierna rijden we terug – door de avondfile – naar de Tokai, waar we langs de Pick and Pay rijden voor de laatste boodschappen. We eten vanavond in ons chalet, zodat we alles op ons gemak kunnen inpakken. Morgenavond 23.30 is onze vlucht naar Amsterdam: we hebben dus nog een hele dag…

1. Peter en Sylvia:
    14 augustus 2014
    Wij wensen jullie nog een hele mooie dag morgen, en een goeie thuis vlucht. We hebben genoten van jullie reisverhalen. We kletsen snel bij met een lekker (africaanse) wijn! Xx
  2. Marc en Suus:
    15 augustus 2014
    Veel plezier nog op jullie laatste dag en een goede terugreis.. Ook weer leuk als jullie weer terug zijn. X