Clanwilliam

10 augustus 2014 - Clanwilliam, Zuid-Afrika

Vrijdag 8 augustus

We hebben alle vier een fantastische nachtrust gehad! Het is – na drie weken sjravele in de daktenten – een genot om in een chalet te slapen: heerlijk dikke matrassen en echte dekbedden. We besluiten dan ook, indien mogelijk, de laatste 7 nachten in Zuid Afrika in lodges/ chalets te overnachten… We rijden richting Clanwilliam, de plaats waar de rooibosthee vandaan komt en waar het Cedergebergte ligt, waar veel San paintings (bosjesman tekeningen) te vinden zijn. Het zijn 250 km, over de N7 en we verwachten binnen 2 en een half uur te arriveren. We hebben echter een uur extra nodig, want men is de weg aan het repareren. Aangezien dit de enige verbindingsweg is tussen Namibie en Zuid Afrika stroomt hier alle verkeer over. Niet dat het heel erg druk is…We hebben verschillende opstoppingen, waar de weg voor soms wel 10km enkelbaans is, en dus kan het verkeer er maar aan een kant door. Het is mooi te zien hoe hier werk wordt gecreeerd – veel mensen maken licht werk, als ze werken…De meesten liggen in het gras, en diegene die we zien werken wapperen met een vlag dat er aan de weg wordt gewerkt.

We arriveren tegen de middag in Clanwilliam. We besluiten eerst naar de toestisteninfo te gaan: de rooibosstruiken staan 40km naar het oosten, en de bosjesmantekeningen 40km naar het westen. Alle vier kiezen we voor de laatste! We eten eerst wat in de stad. We hebben nog geen onderkomen voor de nacht, maar besluiten toch eerst naar het Cedergebergte te rijden. Het is een fantastische weg door de bergen, en je hebt het gevoel in de Schotse hooglanden te rijden. Als we aankomen bij het national park, blijkt er een guesthouse te zijn met klein restaurant, en verschillende kleine stenen lodges: in de “middle of nowhere”. Prachtig gewoon! We hebben geluk dat er nog een chalet vrij is, en boeken deze meteen.

Vanaf het guesthouse start ook de “San painting trail”. Deze is 5 km in totaal. Romy is dapper genoeg om mee te gaan want de tocht is vooral klimmen over rotsen. We zien verschillende rotstekeningen, die tussen 200 – 6000 jaar oud zijn. Bij terugkomst drinken we op het terras in de zon wat en genieten na van de mooie wandeling. We eten heerlijke wild ragout en gaan dan naar onze lodge. Deze heeft een openhaard in de kamer, en die avond zitten we lekker rond ons “kampvuur” in de woonkamer. Morgen vervolgen we onze weg naar de Zuidkaap: naar de wijnstreek!

1. Toos:
    10 augustus 2014
    Afrikaanse rode wijn is heel lekker. Die koop je bij de Aldi!
  2. Dennis:
    14 augustus 2014
    we wisten al lang dat romy dapper was, weet niet goed waarom je dat schrijft?