Erindi

1 augustus 2014 - Erindi Private Game Reserve, Namibië

Dinsdag 29 – donderdag 31 juli: Erindi Game Reserve

Dinsdag 29 juli

Vanochtend staat onze biologische klok weer ingesteld op 6.00am. We blijven nog een half uurtje liggen om vervolgens om half 7 aan de slag te gaan om richting Erindi te rijden. Om 8 uur zijn we gepakt en gezakt en vertrekken we richting centraal Namibie. We stoppen in Otjiwarongo om boodschappen te doen. In Erindi zal er geen gelegenheid zijn tot boodschappen/ inkopen, dus we moeten voor drie dagen inslaan. Grote winkels in Nambie zijn Woolworth, Pick and Pay en de Spar! We gaan naar deze laatste en zijn verbaasd over het aanbod. Het lijkt wel een kopie van wat een Spar in Duitsland te bieden heeft. We slaan rijkelijk eten en drank in, en vervolgen onze weg naar Erindi. De laatste 35 km gaan over een D-weg en onze snelheid moet dus omlaag van 100 naar 60km. Geep ramp, want er is ook gelijk meer te zien langs de weg. We arriveren om 13 uur bij de receptie en krijgen de sleutel!!! van onze kampeerplaats. De plaatsen op deze campsite zijn allemaal uitgerust met een eigen toilet en douche gebouw inclusief buitenkeuken! We boeken een game drive voor morgenmiddag, en kopen voor vandaag een pas om het park middels “self drive” te bezichtingen.

Na een snelle lunch gaan we op pad: we rijden ons “Olifant kamp” uit en na 1.5km komen we op een splitsing. We kunnen kiezen voor de “Eland route” of de “Canyon drive”. We kiezen de laatste – dit is namelijk een “4x4 only route”, en we willen onze jeep wel eens testen. Als we ongeveer 5km over deze route hebben afgelegd hebben we de F (wat de F.ck) en G wegen (G.dverdomme) ontdekt. Rivieren moeten worden overgestoken, en rotspaden opgeklommen en afgedaald. Gelukkig hebben we 4-wiel aandrijving, en is onze Toyota Hilux uitgerust met hoge wielbasis. Het lijkt wel een 8-baan avontuur! Onderweg komen we veel dieren tegen, waaronder het nijlpaard – deze hadden we nog niet gezien! Ook hier kunnen we met onze jeep tot vlak bij / in het water staan om deze prachtige dieren van dichtbij te bekijken.

We zoeken nog tot de schemering valt naar leeuwen en jachtluipaarden maar helaas. Deze hopen we morgen met de game drive te zien…

S avonds maken we wraps, dus ook dat is mogelijk in Namibie! We spelen kaart, en praten nog na over de belevenissen van onze dag. Morgenvroeg heeft iedereen een vrij programma – smiddags hopen we onze eerste mannetjes leeuw te zien…

Woensdag 30 juli

Sam moet om kwart over 7 naar de WC om te plassen, en Romy en ik staan dan ook op. Juul ligt dan nog heerlijk in bed te ronken. We maken ontbijt, en gaan naar de “water hole” hier op de campsite. We zien onze eerste krokodillen – er liggen er drie aan de waterkant. We hopen op een spectakel, want er komen veel gnoes, warthogs en orynxen drinken. De krokodillen liggen echter voor dood, en de andere dieren komen niet dicht genoeg bij. We zien ook nog een nijlpaard dat naast de krokodil gaat staan – blijkbaar geen vijanden van elkaar. Om half 11 staat onze Juul op (nadat we haar wakker hebben gemaakt…tieners!).

Smiddags staan er ook nog 7 olifanten te drinken – we kunnen deze kolossen gade slaan op nog geen 10 meter afstand! Indrukwekkend is hier het juiste woord.

Na de lunch ruimen we alles op en maken ons op weg voor onze eerste game drive die niet door ons zelf wordt gereden. Erwin, een lokale Namibier gaat ons drie uur lang rondrijden in het 750km2 grote Erindi park. We zijn de enige die zich hebben aangemeld voor deze game drive, dus we hebben een echte prive game drive! Bij ieder dier – klein of groot – krijgen we een uitleg en verhaal. Dat maakt het reuze leuk, zeker ook voor de kinderen. Na een half uur slaan we een weg in die voor ons als ‘self drive” verboden is. In de volgende 2 uur komen we van alles tegen: olifanten, giraffen, zebras, wildebeest, hartebeest, oryxen, warthog, impala’s, springbokken, nijlpaarden, krokodillen, struisvogels en vele andere soorten vogels. Maar geen leeuwen…We besluiten tijdens deze game drive om morgen nog een game drive to maken – omdat het zo leuk is, en omdat de kans om leeuwen te zien vele malen groter is dan bij een self drive. De schemering en de kou zijn aan het intreden als we terug rijden. De dames zijn ingepakt met dekens die in de open jeep lagen. Erwin schijnt met een grote lamp in de hoge grassen en bosjes en we zien allemaal kleine “lampjes”, ogen. Dan ziet hij plotseling iets langs de weg in het gras liggen – het is een leeuwin!!! Hij parkeert de jeep vlak bij en we kunnen ongestoord genieten van deze pracht!  We staan op 5 meter afstand en Erwin verzekert ons dat het niet gevaarlijk is. Hij vertelt dat jachluipaarden veel gevaarlijker, en sneller zijn, en dat leeuwen als ze hun staart omhoog doen mogelijk kunnen aanvallen. Gelukkig ligt deze leeuwin er gemoedelijk bij om door ons gefotografeerd te worden.

We rijden terug naar “Kamp Olifant” en komen drie en een half uur later voldaan terug! We hebben zeker waar voor ons geld gekregen. We besluiten om morgenmiddag weer met Erwin op game drive te gaan. Hij geeft aan dat we dan helemaal richting de bergen zullen rijden – nog meer kans om leeuwen en jachtluipaarden…

We eten om half 8 en praten nog even na over onze geweldige game drive. Om half 10 gaan we alle vier naar bed – het is te koud (3 graden celcius) ondanks ons kampvuur en de dikke dekens om buiten te blijven zitten.

Donderdag 31 juli

Vandaag lekker uitgeslapen…tot half 8! De zon schijnt al lekker op de tent, en maakt het buiten meteen een stuk aangenamer! Romy en ik gaan met onze gesmeerde boterhammen richting drinkplaats om daar van ons ontbijt te genieten. De kids liggen dan nog lekker te slapen.

We gebruiken de morgen/ vroege middag om te relaxen: wat rondhangen bij de drinkplaats, wat werken, en wat kleren uitwassen. We maken voor smiddags nasi, zodat we – als we vanavond in het donker en in de kou terug komen – als avond eten lekker kunnen snacken (chips, toastjes,…). Daarna gaan we nog even naar de “camping winkel” waar we wat kleine boodschappen doen, zoals melk, koffie en brood. We vinden er ook handschoenen en mutsen – die we dus snel voor ons vieren inslaan! Raar om dit te kopen op zomervakantie… maar gezien de afgelopen nachten geen overbodige luxe.

S middags om half 4 vertrekken we weer met Erwin op game drive. We rijden helemaal richting de bergen – een trip van ongeveer 45km over kleine paadjes. We komen veel dieren tegen en een kompleet andere vegetatie. Hier is veel meer vlak grasland, waardoor hier veel grote groepen impalas, wildebeest en springbok leven. We zoeken vergeefs om nog een leeuw te spotten, maar helaas…Als we in het donker terugkeren naar onze camping zijn we lichtelijk teleurgesteld, maar aan de andere kant realiseren we ons hoe veel geluk we de dag ervoor hebben gehad om een leeuw zo mooi en van dichtbij te mogen aanschouwen!

Het is die avond gelukkig minder koud (minder wind) dan de dag ervoor, dus we kunnen lekker van ons “avondeten” kunnen genieten. Met onze mutsen op en handschoenen aan spelen we nog wat kaart en drinken nog gezellig tot 22uur. Morgen is het weer vroeg op, want dan vertrekken we richting Atlantische ocean. We gaan dan twee dagen naar Swakopmund en Walvisbaai.

1. Toos:
    1 augustus 2014
    Mooie foto van de leeuwin!
    Hoe geweldig moet het zijn om dit met eigen ogen te mogen zien. Maar ook al die dieren die wij in NL alleen in de dierentuin zien..... Ik kan me voorstellen dat het onwerkelijk voelt. Dan neem je die kou (die vreselijke kou) voor lief!
  2. Eer:
    2 augustus 2014
    Wat een super ervaring!! Machtig mooi om al die dieren te zien in hun eigen omgeving!! Echt top!!!

Och.....dan geniet maar van de kou! Het is het zeker waard en ook wel knus toch!!

Dikke knuffel, Erica
  3. Tjeu:
    2 augustus 2014
    Wie zijn toch die 2 mooie meiden naast Erwin op de foto ????
    Die hele reis voor maar 1 leeuw !!!!! Ik heb er vorige week in de Beekse Bergen wel 20 gezien "GRAPJE" want het waren er maar 19.
    Geweldige belevenissen daar in Namibie. Veel plezier nog met jullie prachtige gezinnetje. Groetjes en kusjes van Tjeuke en Yvonneke
  4. Peter en Sylvia:
    2 augustus 2014
    Hey schurries, wat een mooi avontuur,geweldig en toch vreemd dat jullie zo kort bij deze geweldige dieren komen. Is toch even anders dat bezoek in Gaia park..toch! Geniet en hoop dat jullie nogleeuwen groep mogen spotten! Veel groetjes en dikke kus van ons allemaal
  5. Wil:
    2 augustus 2014
    Leon, je bent een echte verslaggever! "Mooi beest" die leeuwin zegt Jelle. We moesten wel even lachen om die mutsen en winterjassen. Prachtig avontuur beleven jullie.
    Geniet verder!
  6. 2 augustus 2014
    Vergeten een hele leuke foto deze 3 gemuste dames mee op reis. Ans
  7. Frank Coenen:
    2 augustus 2014
    Ich wear jeder blog sjloeser!!!!