Kaap de Goede Hoop

13 augustus 2014 - Kaap De Goede Hoop, Zuid-Afrika

Dinsdag 12 augustus

Vandaag rijden we naar Cape View en Cape of good Hope (Kaap de Goede Hoop). Het is een rit langs Stellenbosch, en we besluiten te stoppen bij het wijn estate “Spier”, dat al sinds 1692 bestaat. Het is ongelofelijk hoe groot dit estate is, met hotel, restaurant, picknick service (waar men oa wijn en brood kan kopen, om vervolgens op het mooie landgoed te picknicken), en wijnproef gelegenheid. Het wijnproeven is in een grote zaal, met een hoeveelheid aan flessen wijn, van variërende kwaliteit. Het “dure” pakket – 8 verschillende topwijnen proeven – kost 90 Rand, omgerekend 6 euro. Het is jammer dat het 9 uur in de ochtend is, en we nog een hele dag voor de boeg hebben. We rijden een uur later verder richting Cape Point. Het is een national park dus we betalen entrée, en gaan vervolgens richting de zuidelijke punt van dit kaapschiereiland. Bij de parkeerplaats eten we eerst, en vervolgen dan onze weg per voet omhoog. Deze 1 km stijle klim brengt ons bij de oude vuurtoren vanwaar je de Atlantische oceaan en de Indische oceaan bij elkaar ziet komen. Tenminste, dat wordt beweerd: 300 km naar het oosten ligt de plaats Agulhas, dat zuidelijker ligt, en dus meer aanspraak maakt op deze claim. Het is jammer dat er vandaag veel mist is, en we dus geen goed zicht op de twee zeeen hebben. Dat mag de pret niet drukken: de stijle kliffen aan beide kanten geven aan dat dit een echte zuidelijke punt is, ook nog met veel historie. We kunnen in deze mist alleen nog hopen op het zien van “de vliegende Hollander”, de verschijning die rond Kaap de Goede Hoop rond “vaart”. Dit Nederlands schip van kapitein Willem van der Decken liep toch uit de haven van Tafel baai in 1676 ondanks een zware storm. Sindsdien spookt dit “schip” met bloedrode zeilen in de zuidelijke zeeën…

Hierna vervolgen we onze weg naar Kaap de Goede Hoop, dat nog verder zuidelijk ligt. Ook hier wacht ons een stijle klim over houten trappen, en rotsblokken naar boven. Romy blijft dit keer beneden, en Juul, Sam en ik lopen omhoog. Het is een prachtig uitzicht, en gelukkig is vanaf deze kant de lucht veel meer open, en kunnen we dus van het prachtige uitzicht over zee genieten.

Hierna rijden we door naar Hout bay, dat aan de Atlantische oceaan ligt. Om hier te komen moeten we over de Chapman’s peak drive, een weg van allure en een staaltje architectuur! Deze weg gaat dwars over de stijle bergwand van Noordhoek naar Hout bay. Onderaan in Hout bay, bij de laatste bocht passeren we een bronzen luipaard, ter herinnering dat hier 100 jaar geleden nog wilde dieren leefden. In Hout bay genieten we op het strand van een koud biertje en wat fris, en daarna vervolgen we onze weg naar ons chalet in Tokai. Deze weg is een fraaie wijnroute, en in onze lonely planet lezen we dat aan deze weg de oudste wijn estates van Zuid Afrika liggen! Het is hier dat – 300 jaar geleden toen Jan van Riebeeck Kaapstad stichtte – de Zuid Afrikaanse wijn geschiedenis begon. Langs deze wijnroute – Constantia – die vele wijnboerderijen kent, ligt Steenberg estate, de alleroudste wijnboerderij van Zuid Afrika. Deze blijkt ongeveer 1km van ons chalet te liggen – en dat beloofd dus toch nog een extra wijnproef middag!

S Avonds gaan we wat eten in Tokai, en proeven wat van de heerlijke Afrikaanse wijn. We beraden ons over morgen – en wat onze vakantie nog meer te bieden heeft. We zijn er nog niet uit…Donderdag staat Robben-eiland en de haven van Kaapstad op het programma.

1. Marianne:
    13 augustus 2014
    Ik heb er geen woorden voor. Geniet nog maar flink!
  2. Mia:
    13 augustus 2014
    Het lijkt af en toe wel een droom,brengt bij mij ook veel herinneringen terug,Geniet er van en straks weer gezond en wel weer terug in Limbabwe liefs en groetjes XXXX
  3. Peter en Sylvia:
    13 augustus 2014
    Weer een goed verslag van jullie vakantie, is net of ik het mee maak van een grote afstand. Geweldig! Alleen wijn moet ik hier kopen, en die smaakt toch heel anders. Daar smaakt kaapse pracht toch veel beter! Dus geniet er nog goed van. Xx
  4. Toos:
    14 augustus 2014
    De Vliegende Hollander vaart alleen in de mist, hen ik eens gehoord. Je moet dan wel heeel goed kijken!